نوشته شده توسط : doostiman

مطالعه هلن فیشر بر روی مغز انسان عاشق حقایق زیادی را درباره این پدیده جهانی برای ما آشکار کرده است. در مغز عاشق انسان بنابر دانش جدید تغییر و تحولات بسیار عمده‌ای صورت می‌پذیرد. این مقاله به تغییر و تحولات بیولوژیک مغز عاشق می‌پردازد.

استاد کائنات کاین کارخانه ساخت

مقصود عشق بود و جهان بهانه ساخت

سخن شاعران و نویسندگان مملو از درد هجر است و ناله از دست بی‌وفایی معشوق. معشوق همه ناز است و عاشق همه نیاز.

با این وجود، انسان چه نیازی به عاشق شدن دارد و عاشقی چه نیازی از انسان را در طول تاریخ برآورده می‌کرده است؟ بدون عشق ساختار جوامع انسانی و زندگی انسان چه تفاوتی می‌کرده است که بشر حاضر به قبول درد عاشقی شده است؟ و در نهایت مغز عاشق از نظر تکاملی چگونه شفا یافته است؟ برای پاسخ به این سوالات باید به ساختار مغز رجوع کرد.

مغز انسان همراه با رشد انسان تکامل یافته است. در واقع تاریخ انسان را می‌توان در قسمت‌های مختلف مغز او جستجو نمود. بر اساس نظریه پل مک لین در سال ۱۹۶۰، با رشد انسان در طول تاریخ قسمت‌های جدیدی به مغز اضافه شده است.

باستانی‌ترین قسمت مغز خزنده‌ای یا باستانی نام دارد (Reptilian Brain) که شامل ساقه مغز (BrainStem) و مخچه (Cerebellum) است و وظیفه اعمال حیاتی مانند تنفس، تعادل، ضربان قلب و گردش خون را برعهده دارد. مغز انسان و خزندگان در این قسمت از مغز با یکدیگر مشابهت دارد. ساقه مغز خود شامل بصل النخاع (Medulla)، پل دماغی (Pons) و مغز میانی (Mid Brain) می‌شود.

ساختار دومی که بعد از آن بوجود آمد لیمبیک سیستم یا مغز پستانداری است که مسئول عواطف و احساسات و نیز خاطرات در انسان است. قسمت‌های اصلی لیمبیک سیستم عبارت است از هیپوتالاموس که مسئول دمای بدن، گرسنگی، تشنگی، هیجانات اشتها و خواب است. امیگدال که مسئول درک هیجاناتی مانند خشم، شادی، ترس و نیز حافظه هیجانی است. و هیپوکامپ که مسئول خاطرات است. لیمبیک سیستم جایی است که ما تصمیمات و ارزش‌گذاری‌های ناخودآگاهی می‌گیریم که در عین حال تاثیر زیادی بر رفتار ما دارند.

جدیدترین قسمت مغز نئوکرتکس است که از دو نیکره چپ و راست تشکیل شده است. نئوکرتکس مسئول تفکر انتزاعی، زبان، تخیل و خودآگاهی است. نئوکرتکس برخلاف مغز باستانی بسیار منعطف بوده و قابلیت تطبیق زیادی با شرایط دارد و توانایی یادگیری آن بسیار زیاد است. در حالیکه پاسخ مغز باستانی مشخص و از پیش تعیین شده و اجباری است، ولی نئوکرتکس قدرت تطبیق خود با شرایط را داشته و بی‌نهایت پاسخ به یک پدیده می‌تواند بدهد. مزیت پاسخ‌های مغز باستانی سرعت بالای پاسخ‌ها است. مغز باستانی به دلیل نداشتن آپشن‌های متفاوت، پاسخ یکسان و همیشگی خود را با سرعت بالا می‌دهد که این خصیصه برای بقای فرد حیاتی است.

این سه قسمت مغز به‌طور جداگانه فعالیت نمی‌کنند، بلکه بی‌نهایت مسیرهای عصبی قسمت‌های مختلف مغر را به‌یکدیگر متصل کرده است.



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 15 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : doostiman

تا به حال احساس کرده اید که در یک شیار گیر کرده اید؟ تعطیلات و تغییر مناظر ، حتی اگر فقط چند ساعت در جاده باشد ، می تواند معجزه کند و از نظر علمی ثابت شده است که سفر تعدادی از مزایای سلامت روان شما را فراهم می کند. تنها یک سفر دور می تواند به تغییر دیدگاه شما نسبت به زندگی کمک کند - در اینجا چند دلیل وجود دارد که ارزش دارد چمدان را ببندید.

این باعث افزایش خلاقیت می شود

از آنجایی که خلاقیت به طور کلی با پلاستیک عصبی (نحوه سیم کشی مغز) مرتبط است ، به این معنی است که مغز ما تحت تأثیر محیط ها و تجربیات جدید نسبت به تغییر حساس است. به گفته آدام گالینسکی از دانشکده بازرگانی کلمبیا ، کلید تقویت خلاقیت این است که واقعاً خود را در آن مکان غوطه ور کنید و با فرهنگ محلی آن درگیر شوید. این ذهنیت آزاد می تواند به شما کمک کند تا شیوه های مختلف زندگی خود را بپذیرید و به نوبه خود بر دیدگاه خود از زندگی تأثیر بگذارد. داشتن یک مرکز فروش خلاق یک روش عالی برای تمرین ذهن آگاهی است و بنابراین هرچه بیشتر بتوانید از آن استفاده خوبی کنید ، بهتر است.

این می تواند بر شخصیت شما تأثیر بگذارد

مسافرت ، به ویژه اگر در یک کشور خارجی هستید ، گاهی اوقات می تواند شما را از منطقه راحتی خارج کند ، و بنابراین شما اغلب باید با این اختلافات سازگار شوید. بر اساس مقاله سال 2013 زیمرمن و نیر ، این چالش بعد "باز بودن" شخصیت شما را تقویت می کند. این مقاله می افزاید که این سازگاری باعث می شود از نظر احساسی نسبت به تغییرات روزمره واکنش کمتری داشته باشید ، ثبات عاطفی را بهبود ببخشید ، در حالی که ملاقات با افراد جدید نیز بسته به اندازه شبکه اجتماعی موجود شما می تواند به توافق برسد.

تسکین استرس

زندگی ما اغلب می تواند دائماً شلوغ باشد و گاهی ممکن است احساس کنیم که هر روز تکرار زندگی می کنیم. سفر راهی عالی برای فرار از استرس ها و تعهدات زندگی روزمره است ، با ارائه چیزهای جدید و تغییر در شکل افراد جدید ، دیدنی ها و تجربیات. مارگارت J کینگ از مرکز مطالعات و تجزیه و تحلیل فرهنگی در مورد توانایی های کاهش دهنده فشار روانی در سفر این موضوع را گفته است: با تسکین استرس نتیجه اصلی را انجام می دهد. "

برای برخی ، سفر به معنای دیدن مکان های جدید نیست ، بلکه فرار از مکان های قدیمی است که تأثیر منفی بر زندگی ما دارند. تعطیلات همچنین می تواند به ما کمک کند تا استرس را کنترل کنیم زیرا آنها ما را از مکان ها و فعالیت هایی که به میزان استرس ما کمک می کنند ، دور می کند.

خوشبختی حتی قبل از سفر افزایش می یابد

اثرات سفر فقط در طول سفر و بعد از آن احساس نمی شود - در واقع ، حتی فقط انتظار برای تعطیلات می تواند روحیه شما را تقویت کند. مطالعه ای که توسط دانشگاه ساری انجام شده است نشان می دهد که مردم در شرایط خوشبختی به سر می برند و همچنین در مورد سلامتی ، وضعیت اقتصادی و کیفیت زندگی عمومی آنها مثبت ترند.

یک مطالعه توسط دانشگاه کرنل همچنین نشان داد که ما در مقایسه با پیش بینی خرید یک دارایی جدید ، از پیش بینی یک تجربه سفر لذت بیشتری می گیریم. به نظر می رسد که پول می تواند خوشبختی شما را بخرد ، اما نه به همان شکلی که انتظار داشتیم!

باعث تقویت روابط می شود

بر اساس نظرسنجی انجمن سفر ایالات متحده ، که تأثیر به سزایی در سلامت ذهنی و عزت نفس شما دارد ، به اشتراک گذاشتن تجربیات سفر با نیمه دیگر می تواند رابطه شما با آنها را تقویت کند. نتایج نشان داد که سفر نه تنها تأثیرات طولانی مدت برای زوجین دارد ، از جمله افزایش نزدیکی و درک علایق و اهداف مشترک ، بلکه همچنین به حفظ روابط و همچنین زنده شدن جرقه عاشقانه کمک می کند.

نه تنها می توانید از اوقات باکیفیت کنار هم لذت ببرید و از تجربیات جدید در کنار هم لذت ببرید ، بلکه غلبه بر عناصر سختگیرانه سفر با هم ، مانند برنامه ریزی برای سفر و سازش ، می تواند شما را به هم نزدیک کند و شما را به یک زوج قدرتمند تبدیل کند.

منابع:
https://www.theatlantic.com/health/archive/2015/03/for-a-more-creative-brain-travel/388135
 https://www.ustravel.org/sites/default/files/Media٪20Root/5.2015_Relationship_ExecSummary.pd

 

http://www.lifehack.org/338212/science-proves-that-travelling-can-bo-bust-y-th-Health-and- giştî-well-being

مکان های مناسب سفر:

https://www.iranhotelonline.com/blog/post-3473/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%DB%8C%D8%B4/

https://www.iranhotelonline.com/blog/post-1321/%DA%A9%D9%84%D9%88%D9%BE%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D9%88%D8%A7%D8%B5%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%B4/

https://www.iranhotelonline.com/blog/post-1053/%D8%A8%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%86-%DA%A9%DB%8C%D8%B4/



:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 آذر 1399 | نظرات ()