نوشته شده توسط : doostiman

ید بدانید که یک فرد نیازمند کمک، انتظار کسی را دارد که با علاقه به دل مشغولی های وی گوش کرده و کمک می‌کند تا درک بهتری از آنها داشته باشد و  بتواند بهتر با مشکلاتش مواجه شود.

یکی از مظاهر همدلی که از مهارت های ضروری برای زندگی است ، کمک به دوستان است وقتی به ما نیاز دارند.

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است یک دوست محتاج کمک ما باشد. اگر میخواهید کمک کنید ولی نمیدانید که از کجا باید شروع کنید، باید بدانید که یک فرد نیازمند کمک، انتظار کسی را دارد که با علاقه به دل مشغولی های وی گوش کرده و کمک می‌کند تا درک بهتری از آنها داشته باشد و بنابراین بتواند با راحتی و کارآمدی بیشتری با مشکلاتش مواجه شود.یک دوست و شنونده خوب، باید این شرایط را مهیا کند که دوستش با آزادی و بطور صریح مسائل مورد علاقه خود را مطرح سازد. شما به عنوان یک شنونده و همدل باید بدانید که ضرورتی ندارد که شما مهارت یا دانش "جادویی" داشته باشید فقط سعی کنید در رابطه با مسائل بیان شده از جانب دوست تان به شدت راز دار بوده و حتما در این رابطه به وی اطمینان دهید.

در ذیل یکسری ایده ارائه می شود که بهتر است به ذهن بسپارید:

** پیگیری خود را ابراز کنید. اگر دوست تان فکر می کند که محتاج کمک نیست، بگذارید متوجه شود که شما پیگیری و رسیدگی می کنید و از او حمایت می نمائید.

** به او بگویید که میخواهید کمکش کنید. برخی از افراد درخواست کمک کردن برایشان سخت و دشوار است زیرا نمی خواهند باعث زحمت و آزار کسی شوند. بگذارید متوجه شود که میخواهید کمکش کنید زیرا مراقب و نگران او هستید.

** به دقت گوش دهید. اگر دوست تان به دلیل نیازی که به شما دارد به طرف تان آمد به دقت به حرف هایش گوش دهید تا بتوانید پی به ریشه اصلی مشکل او ببرید.

** بگذارید دوست تان خودش را خالی کند. پرسیدن سوالات مستقیم و کلی مانند "چی شده؟" به او این فرصت را می دهد که دروغ بگوید و یا چیزی نگوید. در عوض گفتن چیزی شبیه "می دانم یک مشکلی هست اگر میخواهی درباره اش حرف بزنی من اینجا هستم" بهتر است.

**رازدار باشید. اگر دوست تان مشکلش را برای شما بازگو کرد و گفت که مشکل چیست، با گفتن آن نزد دیگران و یا شایعه پراکنی آن را در همه جا پخش نکنید.

** محدودیت های خود را بشناسید. اگر دوست تان سوء مصرف مواد مخدر دارد، گرفتار یک ارتباط نادرست شده است، اختلال تغذیه ای دارد، خودکشی میخواهد بکند و یا به طریقی سلامتی یا زندگی اش در خطر است؛ وقت را از دست ندهید و دنبال کمک گرفتن از افراد آگاه‌تر و متخصص و یا مراکز تخصصی باشید.

** از نقض و انکار گفته های طرف مقابل تان اجتناب کنید. مثلا مجاز است به وی بگویید : «من با شما هم عقیده نیستم .اما از آن ضد و نقیض گویی ها و معارضه های صریح و قاطع که به هرگونه رابطه ای پایان می دهد پرهیز کنید . سعی داشته باشید با طرف خود نقطه های  مشترکی پیدا کنید . به این ترتیب موضوع در نتیجه مشارکت و سهمی که هرکس در صحبت به عهده می گیرد ؛غنای بیشتری پیدا می کند و به اصطلاح پرمایه تر می شود.

** هرگز نظر خودتان را تحمیل نکنید. واقعیت همیشه واقعیت است اما نتیجه هایی که شما از این واقعیت می گیرید به جای آنکه جنبه تاکید داشته باشد باید چیزی مثل پیشنهاد و اظهار نظر باشد و این استنتاجها همیشه باید با احتیاط صورت گیرد . مثلا بهتر است جمله هایی چون «به نظر من » یا «مگر ممکن نیست که ...» را به کار ببرید.

** از صحبتهایی که باعث تضعیف روحیه می شود دوری کنید. همه ما گاهی در مورد هم نوع خود بیهوده اظهار نظرهای عجولانه می کنیم. طبعا نمی توان اعمال زشت را تایید کرد اما باید سعی داشته باشیم که از انتقادهای زیاد اجتناب کنیم . وقتی دوستی برای شما دردل کرده و شما را محرم می داند یعنی گوشی شنوا می خواهد نه فردی در مقام قضاوت که کارهایش را از لحاظ اخلاقی و قانونی حلاجی کند. از اینها گذشته؛ نباید به مرحله ای برسیم که جز جنبه های زشت و ناگوار زندگی چیزی را نبینیم. پس سعی کنید صرفا شنونده صحبتهای دوست تان بوده و هیچ قضاوت و یا شماتتی نکنید و هر جا لازم بود با وی همدردی کنید و هر جا ملاحظه کردید که امکان بروز اشتباه وجود دارد بدون سوگیری و طعنه وی را راهنمایی کرده و حتی به دوست تان کمک کنید تا از کمکهای تخصصی تر بهره گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : doostiman

 مقدمه 
زندگی زوجین مانند یک بازی است که مهره های آن دائم در حال جابه جایی هستند. در بهترین حالت آن دو نفر مانند چراغ مه شکن هستند و راه یکدیگر را روشن می کنند. همچنین نقاط ضعف هم را آشکار می کنند که موجب رشد دو طرف و پایداری علاقه می شود. اما این تعادل را چگونه می توان حفظ کرد؟ خیلی ساده و با رعایت قواعد بازی می توان این کار را انجام داد...

● مهمترین قواعد دوست داشتن 
هنگام صحبت با همسر خود توجه داشته باشید که زمان و مکان صحیحی را انتخاب کرده اید. نباید با طعنه یا خشونت صحبت کرد. احساسات خود را هنگام گفتگوهای منطقی زیاد به بازی نگیرید، از گله کردن بپرهیزید، به یک توافق برسید. تشویق و تحسین در زندگی های موفق نقش بسیار مهمی برعهده دارند. 
▪ خود را دوست بدارید.
▪ مسئولیت خود را برعهده بگیرید.
▪ به خود وقت بدهید.
▪ بر ترس های خود غلبه کنید.
▪ از کلمات صحیح استفاده کنید.
▪ رفتاری قاطع و در عین حال منصفانه داشته باشید.
▪ در تغییرات با یکدیگر همکاری کنید.
▪ ارتباط خود را تازه و شاداب نگه دارید.
▪ آرامش خود را حفظ کنید. 
● خود را دوست بدارید. 
کسی که اعتماد کافی به خود ندارد، نمی تواند از احساسات طرف مقابل به درستی قدرشناسی کند. به این ترتیب موفق می شوید: دست از کار کردن مانند سیندرلا بردارید. این در صورتی است که خود را به درستی ارزیابی نکرده باشید. برنامه خود را تغییر دهید. شعارتان این باشد، بهترین چیزها برای خودم! برای خود چیز تازه ای بخرید، به سینما بروید. کسی که با خودخواهی به برآورده کردن خواسته ها و اهداف خود بیندیشد، نتیجه عکس آن را می گیرد. علاقه به خود در اثر ارتباط عاطفی و روحی با همسر به دست می آید، نه در حل کردن مشکلات به تنهایی. 
● مسئولیت خود را برعهده بگیرید. 
هر کس طراح خوشبختی خود است. به این ترتیب موفق می شوید؛ اگر فکر می کنید خوشبختی در دوستی خودبه خود به وجود می آید، در اشتباه هستید. علاقه هم مانند یک غذای لذیذ باید درست شود. فعال شوید! دوستی ایده آل محصولی از عقاید ، اهداف و همکاری است. باید سؤال زیر را برای خود مطرح و آن را حل کنید، آیا اصلا به زندگی زناشویی علاقه ای دارید؟ همسر شما باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟ در کجا می توانید او را بیابید؟ و هنگامی که او را یافتید باید بین واقعیت و تصورات خود تعادلی برقرار کنید. 
● به خود وقت بدهید. 
زن و شوهر باید با صرف وقت و صبر زیاد ، نخ های زندگی خود را به هم گره بزنند. به این ترتیب موفق می شوید: زندگی زناشویی خود را خانه ای ببینید که باید آن را بسازید و عشق یکی از مصالح اصلی آن است. برای این که ساختمان محکم ساخته شود، باید پایه های محکمی برای آن بریزید. شما باید برای کشیدن نقشه و پیاده کردن آن در ساختن این خانه آرامش و زمان زیادی صرف کنید. این موضوع در مورد ارتباط دو نفر هم صدق می کند. اگر شما برای رسیدن به علاقه ای عمیق ، عجله به خرج دهید، در خاتمه چیزی به دست خواهید آورد که فقط شبیه یک ارتباط است. اما معلوم نیست که این ارتباط در مواقع بحرانی هم دوام پیدا کند، بنابراین در بیان نظرات خود و پذیرفتن نیازهای طرف مقابل ، رک و صریح باشید. 
● بر ترس های خود غلبه کنید. 
آیا گمان می کنید که رشد ، تکامل و سرزندگی در درازمدت جایی در زندگی زناشویی شما نخواهد داشت؟ دوستی واقعی ، رد و بدل کردن دائمی افکار است. به این ترتیب موفق می شوید: لیستی از مسائل مهم تهیه کنید. ترسهای خود را بشناسید. شما در کجا جلو خود و همسر خود را می گیرید و مانع پیشرفت رابطه می شوید؟ چه چیزی موجب رنجیدگی شما می شود؟ در چه مواردی می توانید با گذشت باشید؟ با همسر خود صحبت کنید که چگونه می توان با موانعی که در ارتباط شما وجود دارد، مبارزه کرد؟ 
● از کلمات صحیح استفاده کنید. 
لحن صحبت در یک ارتباط زناشویی نقش مهمی دارد. پس از سپری شدن دوران اولیه زندگی ، باید با همسر خود گفتگوهای زیادی داشته باشید تا بتوانید یکدیگر را بهتر درک کنید. هنگام صحبت با همسر خود توجه داشته باشید که زمان و مکان صحیحی را انتخاب کرده اید. نباید با طعنه یا خشونت صحبت کرد. احساسات خود را هنگام گفتگوهای منطقی زیاد به بازی نگیرید. از گله کردن بپرهیزید. به یک توافق برسید. تشویق و تحسین در زندگیهای موفق نقش بسیار مهمی برعهده دارند. برای هر انتقاد باید ۵ نکته مثبت را هم در نظر بگیرید. 
● رفتاری قاطع و در عین حال منصفانه داشته باشید. 
آیا شما در بن بستی قرار دارید و نمی دانید چگونه باید از آن خارج شوید؟ همواره در زندگی زناشویی وضعیت هایی وجود دارند که با توافق دو طرفه ، هیچکس احساس مغبون شدن نمی کند. به این ترتیب موفق می شوید: اولین قدم ، قبول داشتن همسر است. بعد باید نتیجه مورد نظر خود را تعیین کنید. همواره در تمام مسائل توافقی وجود دارد که هر دو طرف را راضی کند. 
● در تغییرات با یکدیگر همکاری کنید. 
هیچ چیز ثابت نیست. در زندگی زناشویی تغییرات غیر قابل اجتناب هستند. تغییر شغل ، تولد فرزند مسائلی هستند که زن و شوهر باید باهم بر آن غلبه کنند. 
زندگی زناشویی خود را خانه ای ببینید که باید آن را بسازید و عشق یکی از مصالح اصلی آن است. برای این که ساختمان محکم ساخته شود، باید پایه های محکمی برای آن بریزید. شما باید برای کشیدن نقشه و پیاده کردن آن در ساختن این خانه آرامش و زمان زیادی صرف کنید. به این ترتیب موفق می شوید: انعطاف پذیری علاوه بر این که یکی از پایه های مهم زندگی است، یکی از مهمترین خصوصیات افرادی است که برخورد بهتری در حل مشکلات دارند. پذیرفتن تغییرات با انعطاف پذیری یعنی وداع با چیزهایی که در گذشته وجود داشته است. تغییرات همواره موجب تغییر روند بازی می شوند. حال باید رفتاری جدید در پیش گرفت. 
تغییرات سه مرحله دارند:
۱) هنوز همه چیز آشناست و هر کس می داند چه باید بکند.
۲) چیزهای آشنا شروع به از بین رفتن می کند و حال باید فعال بود. 
۳) هر یک از افراد خانواده در چارچوب تغییر مورد نظر خود را تطبیق می دهد. 
● جمع بندی رابطه 
همانطور که اتومبیل خود را نزد تعمیرکار می برید، باید از رابطه خود هم مراقبت به عمل آورید. کنترل دائمی ارتباط موجب حل راحت تر مشکلات و اختلافات احتمالی می شود. به این ترتیب موفق می شوید، هر روز کاملا آگاهانه برای همسر خود وقت بگذارید. از او بپرسید که روز خود را چگونه گذرانده است و به چه فکر می کند. ارتباط مانند یک باغچه است، باید از آن مراقبت کرد، در غیر این صورت پژمرده می شود. 
● ارتباط خود را تازه و شاداب نگه دارید. 
راز داشتن ارتباط خوب و درازمدت این است که دائم به آن رسیدگی کنید. به این ترتیب موفق می شوید: گاهی اوقات او را به طرز مطبوعی غافلگیر کنید. به پیک نیک بروید، تا جایی که امکان دارد باهم بخندید. اتفاقاتی را به خاطر بیاورید که هر دو در آنها نقش داشته اید. در برخی موارد موضوعات کوچک را همواره رعایت کنید. بعضی از این مسائل همیشه ثابت مانند لنگری هستند که کشتی احساسات را در دریای توفان نگه می دارند و شما را به آرامش می رسانند. 
● آرامش خود را حفظ کنید. 
باید کاملا آگاهانه قواعدی را رعایت کنید، زیرا زمانی می رسد که شما به زندگی روزمره خود باز می گردید. به این ترتیب موفق می شوید : این هنر بزرگی است که هویت همسر خود را بپذیرید و به آن احترام بگذارید و درعین حال خود را هم فراموش نکنید . به ایده آل های خود وفادار بمانید و ارتباط خود را با دوستانتان قطع نکنید.  
 



:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : doostiman

دوست یابی انلاین رایگان:بسیاری این روز ها در مورد رفاقتابی انلاین از طریق اینترنت به صورت رایگان می پرسند.

دوست یابی انلاین رایگان امری رایج شده است.

یکی از لذت بخش ترین تجربیات زندگی یک رفیق مناسب است.

دوست یابی انلاین رایگان

  • ارسطو، فیلسوف یونان باستان، رفیق مناسبی را به عنوان یک روح در دو بدن ذکر می کند.
  • اما شما هرگز با خودتان فکر نکرده اید که تعداد افرادی که شما در حال حاضر به آن پرداخته اید.
  • نمونه هایی از یک رفیق مناسب و همه جانبه هستند؟

کدام یک از رفاقت هایی که تا به حال ایجاد کرده اید، برای همیشه ادامه خواهد یافت؟

فکر می کنید رفیق مناسب شما باید برای دوست داشتن باقی بماند؟

برای پیدا کردن نه ویژگی رفیق مناسب در ارتباط باشید.

رفیق مناسب ما را کمک می کند تا به خودمان مهربان باشیم.

شاید به این دلیل که در مصاحبه شغلی اخیرتان نمی توانید عمل کنید.

شما در مورد دستان خود و یا شاید به هر دلیلی که با تصویر خود در آینه ترسناک هستید، تردید دارید.

بسیاری از ما همیشه زمانی که در تنگنا حضور داریم، عادت به انتقاد از خودمان داریم.

مرکز ” مشاوره ستاره ایرانیان” تنها کلینیک شبانه روزی تخصصی و روانشناسی در ایران.

انتخاب دوست مناسب

  • در چنین وضعیتی، یک دوست مناسب می تواند ذهن ما را در مورد ما تغییر دهد.
  • رفیق مناسب، اگر برای خودمان متاسف باشد، سعی می کند خلق ما را به نحوی خوب تغییر دهد.
  • دقیقا به همین دلیل، کسانی که امتیازات داشتن دوستان نزدیک را احساس می کنند.
  • بسیار بهتر از خودشان هستند، زیرا دوستانشان تشویق می کنند و پشت ان ها را خالی نمی کنند.
  • رفیق مناسب می تواند اعتماد ما را افزایش دهد.
  • چنین افرادی بسیار خوشحال هستند وقتی که آنها به ما کمک می کنند.
  • تا در مورد خودمان احساس خوبی داشته باشیم.
  • رفیق مناسب خطاهای ما را بیان می کند.

دوست یابی واقعی انلاین

همه ما، گاهی اوقات بدون درک آن، اشتباهاتی را ایجاد می کنیم که ممکن است در آینده گران باشد.

رفیق مناسب می تواند چنین اشتباهات را شناسایی کند و ما را به اشتباهات ما هشدار دهد.

اما نه برای غضب یا جعل کردن، بلکه برای خیرخواهی چنین صادقانه بودنی

در مورد رفاقت دوست واقعی به ارمغان می آورد.

در رفاقت هایی که برای مدت طولانی و همچنین رفاقت های متکبرانه اطراق نشده اند.

اطمینان حاصل کنید که حریف شما چیزی جز خیر خواه نیست.

اما در رفاقت واقعی، طرف دیگر اجازه می نمی دهد تا ما فکرهای بد در ذهن خود داشته باشیم.

افراد محترم و قابل اعتماد می توانند یک تجربه دوستانه واقعی به ما بدهند.

شناخت دوست خوب 

  • رفاقت خوب است که در همان لحظه، او چیز دیگری فکر نمی کند.
  • رفیق مناسب کسی است که با تمام هوش و لحظه ای که ما با هم هستیم.
  • به طوری که احساس کنیم در زندگی ما یک اصل حیاتی است.
  • رفیق مناسب، علاوه بر نیازهایش، به نیازهای حریفش نگاه می کند.
  • و هنگامی که او با دوستانش صرف وقت می کند، افکار او فقط این است.
  • بنابراین، برای اینکه بتوانید تمام اطلاعاتتان را به دوستتان بفرستید.

پیشنهاد می کنیم هنگامی که با هم هستید تلفن همراه خود را در جیب خود قرار دهید.

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در سال 2012، تلفن همراه اثری منفی بر روابط بین فردی می گذارد.

اما اطمینان حاصل کنید که یک رفیق مناسب هرگز اجازه نمی دهد.

تلفن همراه شما کوچک ترین اختلالی را در رابطه شما بیاندازد.

رفتار یک دوست خوب

  • دوست مناسب یک شنونده خوب است.
  • آیا تا به حال به دوست خود در اواسط زمان خود آمده اید.
  • و شروع به صحبت در مورد مسائل خود کرده اید؟
  • در این زمان چه احساسی دارید؟ شما باید احساس کنید.
  • که گفتگو رضایت بخش نیست.
  • زیرا دوست شما تنها در مورد موضوعاتی که مربوط
  • به خودشان است صحبت می کند.
  • اما در رفاقت واقعی، روند مذاکره همیشه دو طرفه است.
  • که هر دو طرف به یکدیگر اجازه می دهند صحبت کنند.
  • روابط بین فردی را تقویت می کنند.
  • بنابراین، برای رسیدن به یک مکالمه متعادل، سعی کنید.

تقویت روابط بین فردی 

هر زمانی که طرف مقابل شما صحبت می کند به تمام مکالمات او گوش فرا دهید.

کسانی که شنوندگان خوب هستند، احساس می کنند که گفتگو های مخالفانشان قابل درک است.

موارد فوق فقط نمونه هایی از اثرات داشتن تعداد زیادی از دوستان و در کل ارتباطات انسانی است.

  • در حالی که صدها مثال را می توان ذکر کرد؛ همراه با تمام این مسائل، بد نیست بدانیم.
  • دایره گسترده تری از خاصیت رفقای خوب و دوستی های مطلوب کنترل سلامت روج و جسم است.

و همه ما می دانیم که چگونه سلامت می تواند نقش خود را در دستیابی به موفقیت و دستیابی به اهداف بازی کند.

دوست یابی انلاین رایگان1

تقویت سیستم ایمنی بدن

  • تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر افسردگی، کمک به خواب بهتر.
  • بهبود عملکرد مغز و زندگی طولانی تر، همه چیزهایی هستند .
  • که به طور مستقیم ارتباط برقرار کردن با دوستان و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند.
  • به طور کلی، اگر شما بخواهید از نظر تحصیلات، شغلی، موقعیتی، مالی و حتی معنویت موفق باشید.
  • هرگز موفق نخواهید شد مگر اینکه دوستان و اطرافیان خوبی داشته باشید.
  • فقط به زندگی افراد موفق و تاریخ سازان جهان نگاهی بیاندازید.
  • شما به زودی متوجه خواهید شد که همه افراد با نفوذ در جهان مهارت فوق العاده ای
  • در برقراری ارتباط با دوستان، همکاران و سایر اعضای جامعه داشته اند .

مهارت های ارتباطی دوست یابی

و خبر خوب این است که مهارت های ارتباطی این مهارت به طور کامل به دست آمد.

و شما می توانید دوستان خود را بهترین راه ممکن با تمرین و دقت کم و مراحل درست برای موفقیت به دست آورید.

بنابراین این مقاله ای و مقدمه ای بر موضوع دوستی و نحوه دوست یابی بود.

که خیلی ها این روزها ان را در اینترنت و انلاین دنبال می کنند.

در بخش های این مقاله، ما مواردی را به شما ارئه داده و به شما مراحل را گفتیم.

تا بهترین راه های ممکن برای پیدا کردن دوستان جدید از طریق خوب را دنبال کنید.

و به دنبال دوست یابی انلاین رایگان و برقراری ارتباط غیر سازنده با اطرافیان خود نباشید.

برقراری ارتباط آنلاین

  • دوستی های اینترنتی می توانند صدمات زیادی را به خصوص برای سن های نوجوانی.
  • و اوایل جوانی در افراد در پی داشته باشند.
  • و از این رو خانواده ها باید با دقت بیشتری این موضعات را دنبال کنند.
  • چرا که دائما در رسانه ها از مضرات ان ها شنید.

و هر روز خبرهای بدی را در این زمینه در جاهای مختلف می شنویم.

لذا باید این مورد به دقت تحت بررسی قرار گرفته  است.

و اهمیت آن در خانواده کم تلقی نشود زیرا به صورت مستقیم در آینده افراد

و نحوه شکل گیری شخصیت آن ها تاثیر دارد و می تواند از این رو بسیار مهم و تعیین کننده باشد.



:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : doostiman

راز  دوستی و رفاقت

دوستان گاهی یک عمر ما را همراهی می کنند و بعضی مواقع حتی نزدیک تر از فامیل می شوند . دانشمندان طی تحقیقاتی بدنبال پاسخ این سئوال هستند ،

  چرا دوستی باعث قدرت می شود؟

خیلی از افراد دوستانی از دوران دبستان خود دارند که کاملاً  زیر وروی همدیگر می شناسند.  گاهی زن و شوهر ها دوستانی دارند که مدت دوستی آنها بیش از مدت زناشوئی آنهاست ، دوستان خوب تلخ و شیرین زیادی را با هم تجربه می کنند، همه اینها باعث تقویت دوستی و استحکام بیشترهمبستگی آنها می شود . دوستی تعریف می کرد:" وقتی ازدواج کردیم و می خواستیم به سفر ماه عسل برویم شوهرم تصمیم گرفت که دوستش با ما به سفر بیاید ، من  تعجب کرده بودم ولی کاری از دستم بر نمی آمد چون او آنقدر محکم گفت دوستش هم با ما می آید که من تسلیم شدم ، حالا بعد از سالیان سال هر سه به آن ماجرا می خندیم ، حالا خودشون می گویند چقدر اینکار احمقانه بود ه ".  با اینکه این ماجرا خیلی عجیب بنظر می رسد ولی از طرفی معنی رفاقت را نشان می دهد ، خصوصاً امروزه که اکثر زندگی های زناشوئی زیاد دوام ندارند و خیلی خانواده ها کوچکتر شده اند یا اکثر افراد بعلت تحصیل یا یافتن کار دور از خانواده زندگی می کنند ، بهمین دلیل اکثر افراد به یک دوست خوب نیاز دارند . بهمین دلیل هر روز دوستی معنی بیشتری می یابد . گاهی دوستان ما تنها کسانی هستند که در تمام مدت عمر ما را همراهی می کنند ، آنها هستند که ما را واقعاً می شناسند ، آنها نه تنها همبازی دوران کودکی ما بوده اند بلکه همراه ماجراجویی های نوجوانی ما هم بوده اند و بمرور زمان تبدیل به ستونی محافظ در زندگی بزرگسالی ما شده اند . جامعه شناسان معتقدند : " دوستی هسته مرکزی اجتماعی شدن است  "  دکترجامعه شناسی  Heinz Bude می گوید : "بعضی از دوستان مهمتر از اعضاء خانواده می شوند "  دانشمندان مایلند راز این رایطه دوستی را بیآبند . علم پزشکی مدارکی یافته دال بر اینکه روابط اجتماعی انسان را ازابتلاء به بیماری ها محافظت کرده و عمر را طولانی ترمی کند .   تحقیقات جامعه شناسان نشان می دهد که دوستان نسبت بیکدیگراحساس مسئولیت می کنند و این خود نشان دهنده راه نجاتی برای استحکام جامعه دور از خانواده و فامیل است .

دوستی فرم های متفاوتی دارد . دوستانی که برای تمام عمر از دوران کودکی تا پیری شخص را  همراهی می کنند . دوستانی که همانند خانواده با ما زندگی می کنند ، بعضی از دوستی ها یک قاره را به قاره دیگر وصل می کند و بعضی از دوستی ها که دو نسل را با هم مرتبط می کند و حالا در دنیای جدید دوستی هایی که فقط از طریق اینترنت وجود دارند .

اثر اولین برخورد

آقایی تعریف  کرد که بهترین دوستش را 60 سال بیش اولین بار در صف مدرسه دیده و از آن به بعد تمام دوران مدرسه کنار هم می نشستند  وحالا بعد از شصت سال هنوز هم بهترین دوستان هستند . درواقع یک تصادف باعث شروع دوستی آنها شده است . راستی چرا آنها دوست شدند ؟ چیزی که آن مرد قادر به توضیح آن نبود . پروفسور روانشناسی Mitja Back  از دانشگاه ماینز آلمان طی تحقیقاتی در این زمینه بطور تصادفی تعدادی از دانشجویان سال اول را کنار هم می نشاند و جالب توجه اینستکه بعد از یک سال بسیاری از دانشجویانی که تصادفاً کنار یکدیگر نشسته بودند رفتار دوستانه تری با یکدیگر داشتند نسبت به کسانی که دورتر از آنها جای داشتند . دکتر Back می گوید : " انسانها نسبت بکسی که تصادفاً در کنارشان قرار می گیرد نظر مثبتی دارند "  او معتقد است کسانی که اتفاقی کنار ما می نشینند بنظرمان گرمتر می آیند و در شرایط دیگر هم ابتداء آنها را مخاطب قرار می دهیم .

 دکتر   Jaap Denissen  از دانشگاه هومبولد برلین معتقد است : که دانشجویان سال اول بهترین افراد برای تحقیقات در زمینه دوستی هستند و این عکس ضرب المثلی است  که می گوید: ( دوستان باید حتماً اخلاق مشابهی داشته باشند ) در حالیکه واقعیت نشان می دهد که در دوستی نباید حتماً دونفر اخلاق مشابهی داشته باشند ، فقط کافی است که ما احساس کنیم که اخلاق مشابهی داریم ،  کسی که دیگری را مشابه خود تصور کند به احتمال زیاد با او دوست می شود . تحقیقات نشان می دهد که اکثر  افراد در انتخاب دوست مقداری هم به منافع خود فکر می کنند ، یعنی ! آیا این دوستی بنفع آنها است یا نه؟ خصوصاً در دانشگاه دانشجویان سال اول فکر می کنند که این دوست یا همکلاسی چقدر برای آنها مفید خواهد بود؟  این تفکردر انتخاب دوست تاثیر دارد . دکتر  Denissen معتقد است : " آدم از خودش می پرسد این شخص که من برای دوستی انتخاب کردم چه احساسی در من بوجود می آورد ؟ آیا با او احساس آرامش می کنم ؟ آیا می توانم با او حرف بزنم ؟ آیا می توانم به او اعتماد کنم ؟ بهمین دلیل افراد گرم و خوش بر خورد دوستان بیشتری دارند .  دکتر Denissen  می گوید : "اکثر افراد در انتخاب دوست حساب می کنند که آ یا او مهارتهایی دارد؟ که مثلاً  در تعمیرات  کمکم کند ،  یا اینکه او شخص مطلعی است ؟ البته شاید  کمی غیر رومانتیک  بنظر بیآید اما این باعث تعجب نیست، زیرا آدم این سئوال را باید از دید تکاملی مطرح کند ، که چرا اصلاً دوستی وجود دارد ؟  برای پاسخ به این سئوال باید به ابتدای بشریت باز کردیم  ، در این صورت خیلی عادی بنظر می آید که از دیرباز دوستی وسیله ای بوده که انسانها به کمک یکدیگر قادر بودند شرایط سخت محیط را تحمل  کنند ".

دوستان ما را قوی می کنند   

 دوستانی هستند که در مراحل مختلف زندگی همدیگر را کمک می کنند ، کودک دبستانی که در ریاضی بهتر از دوستش است یا آن یکی در ادبیات نمره خوبی می گیرد در هر صورت هر دو بیگدیگر کمک می کنند و بهنگام نوجوانی یکی جرات بیشتری دارد و دیگری خوب نقشه می کشد و هردو با هم می توانند ماجراجویی های نوجوانی خودشان را تجربه کنند . دوستان واقعی در شرایط سخت خودشان را نشان می دهند ، وقتی آدم واقعاً گرفتاره و کمک و پشتیبانی فکری و عاطفی نیاز دارد ، اینجا وجود یک دوست خوب می تواند باعث مقاومت شخص شود .

 برای اثبات این نظریه  پروفسور Markus Heinrichs  گروهی از دانشجویان دواطلب را برای تهیه مطالبی انتخاب می کند که در پایان کار باید مقابل جمعیت مطلب تهیه شده را باز گو کنند و بدون اینکه اطلاع داشته باشند باید راه حل  مسائلی را که مطرح می شود پیدا کنند .  این در حقیقت برای بسیاری از دانشجویان یک فاجعه است ، ولی بعضی از دانشجویان قادر بودند بهتر از سایرین شرایط موجود را کنترل کنند . این دانشجویان کسانی بودند که اجازه داشتند در مراحل تهیه مطلب بهترین دوستشان آنها  را همراهی کند. بهمین دلیل آنها خیلی کمتر از کسانی که به تنهایی باید کار می کردند دچار استرس شدند .دکتر هانریچ می گوید : "با اندازه گیری هورمون استرس در این افراد متوجه شدیم که میزان هورمون استرس یعنی کورتیزول در افرادی  که به همراه دوستشان بودند پایئن تر از گروهی بود که بتنهایی کار می کردند " .  خود این دانشجویان هم معتقد بودند که آنها کمتر ترس و نگرانی داشتند . جالب این بود که این دوست فقط اجازه داشت هنگام آماده سازی دوستش را همراهی کند نه موقع ارائه مطلب . دکتر هانریچ نتیجه این تحقیق را این گونه عنوان می کند: "حمایت ده دقیقه ای یک دوست می تواند ما را یکساعت از استرس محافظت کند" . محققین معتقدند ، این اعتماد و کاهش ترس بعلت ترشح هورمون اوکسی توکسین است ،این هورمون در مجاورت یک فرد مورد اعتماد بیشتر ترشح می کند . البته این مسئله هنوز مستقیماً  به اثبات نرسیده است .تست خون و بزاق دهان بطور نسبی نشان می دهند که در مغز چه اتفاقی می افتد . جهت اثبات این تئوری دکتر هانریچ تاثیر این هورمون را از طریق اسپری بینی مورد تست قرار داد . بدین ترتیب که در روز تست دواطلبان را به سه گروه تقسیم کرد ، گروه اول فقط اسپری اوکسی توکسین را استنشاق کردند ، گروه دوم  تصور کردند که چیز مشابهی را استنشاق  می کنند، ولی گروه سوم علاوه بر اینکه اسپری اوکسی توکسین استنشاق کردند،اجازه داشتند به همراهی بهترین دوستشان مطالب مورد نظر را تهیه کنند . در حقیقت گروه سوم به بهترین نحو در مقابل استرس مسلح بودند . نتیجه این تست این بود که گروه دوم که واقعا اسپری اوکسی توکسین استنشاق نکرده بودند ، بدترین واکنش را در مقابل استرس نشان دادند .
محققین این آزمایش را بدون اسپری در مورد زوج ها تکرار کردند و نتیجه بسیار تعجب آوری بدست آوردند ، بعضی از آقایون به همراه همسرشان واکنش خوبی نشان دادند ، در حالیکه بعضی از خانمها بعلت وجود همسرشون واکنش شدیدتری نسبت به استرس نشان دادند . بهمین دلیل محققین معتقدند : اکثرخانمها شرایط استرس زا رابه همراهی دوستشان بهتر تحمل می کنند . نتیجه کلی اینستکه به همراهی یک دوست مشکلات کوچکتر بنظر می آیند وحتی کوهها بنظر مسطح می آیند . تحقیقاتی در این زمینه  نشان می دهد که انسانها در کنار یک دوست راه بالا رفتن از یک کوه بلند را کوتاه تر پیش بینی می کنند ، وهر چه این آشنایی بیشترو طولانی تر باشد اثر آن هم بهمان نسبت بالا می رود ، گاهی کافی است که شخص به دوستش فکر کند تا مشکل بنظرش کوچکتر بیاید . پروفسور Denissen می گوید :"ما دوست را بعنوان یک حامی می بینیم وکسی که چنین پشتیبانی را دارد ترسی از مشکلات ندارد" او معتقد است ، روزی که ما بهترین دوستمان را ملاقات می کنیم اعتماد بنفس بیشتری خواهیم داشت . جامعه شناسان معتقدند بین میزان روابط دوستانه افراد یک جامعه و شرایط روحی آن جامعه  ارتباط مستقیم وجود دارد .

دکتر Wolfgang Krueger  متخصص روان درمانی که در برلین آلمان کار می کند می گوید:" اکثر بیماران من کسانی هستند که هیچ دوستی ندارند، خصوصاً مردانی که به من مراجعه می کنند هیچ شخص مورد اعتمادی در اطراف خود ندارند وخیلی به همسرشان وابسته هستند ." دکتر کوروگر در این زمینه  کتابی هم با تیتر " معنای دوستی "نوشته و معتقد است که بعضی از انسانها اگر دوست خوبی داشته باشند ،اصلاٌ نیازی به روان درمانی ندارند . بر اساس همین تحقیقات کسانی که روابط اجتماعی خوبی دارند از زندگی خودشان  راضی هستند و از نظر جسمی سالم تر بوده وحتی بیشتر عمر می کنند. به تازگی مرکز روانشناسی دانشگاه Brigham Young  طی تحقیقاتی میزان سلامتی 300.000 نفر را طی 8 سال ثبت وبررسی کردند . نتیجه این بر رسی نشان می دهد که "انسانهایی که وابستگی نزدیک  داشتند 50 درصد بیشتر شانس داشتند این 8 سال را سلامت پشت سر بگذارند، درحالیکه کسانی که از حمایت اجتماعی خوب برخوردار نبودند این مشکل روی سلامتی آنها اثر مخربی گذاشته بود که  می توان این تخریب را مشابه ضرری دانست که از کشیدن روزانه 15 سیگار حاصل می شود یا کسانی که معتاد به الکل هستند یا کسانی که هیچ گاه ورزش نمی کنند و وزن اضافه دارند . 

روابط مثبت اجتماعی قدرت ایمنی بدن را افزایش می دهد و موجب بهبود سریع زخم وجراحت در بدن می شود و حتی ریسک ابتلاء به بیماریهای  قلبی و افسردگی را کاهش می دهد . محققین معتقدند که  دوستی مشابه یک سپر یا حائل در مقابل بیماری و استرس عمل می کند . ضمناً انسانهایی که ارتباط عاطفی نزدیک دارند به سلامتی خود اهمیت بیشتری می دهند . جالب توجه اینستکه فقط وجود دوستان خوب موجب افزایش میانگین طول عمر می شوند ، این نتیجه تحقیقات طولانی مدت دانشمندان استرالیایی است که روی 1500 داوطلب 70 سال به بالا انجام شد، بر اساس این تحقیق ارتباطات خانوادگی با فرزندان و سایر خویشاوندان چنین اثر مثبتی ندارند.  دکتر Carlos-Mendes Deleon از انستیتو سلامتی در کهولت  Rush شیگاگو می گوید : “دوستان را خودمان انتخاب می کنیم و برای ارتباط دوستانه بیشتر از ارتباط فامیلی ارزش قائل هستیم و بهمین دلیل تاثیرعاطفی آنها بیشتر است ".



:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مرداد 1398 | نظرات ()